القائمة الرئيسية

الصفحات

مش عارفة إيه هي كل الأساطير اللي موجودة في حياتنا أو علي الأقل في مصر , بس أنا عارفة شوية أساطير شعبية كدة تخلي العقل يلف , سواء من تفاهة الأساطير دي أو حتي عمرها القديم أوي.  


حبيت دي تبقي أول حاجة ليا علي المدونة , حاجة خفيفة كدة , و أهو تبقي مدخل لكل مدوناتي القادمة إنشاء الله .


- مين فينا مكنش فيه في حياته قصص متداولة أو أساطير شعبية كانت بتتقال لينا من و إحنا صغيرين لحد ما كبرنا ؟
 أكيد كلنا طبعاً , لكن في حد عمل زي ما أنا عملت و قرر إنه يفتكر و يحلل القصص دي ؟ 
طيب تعالي معايا كدة في رحلة العودة بالزمن الجميل أو " زمن الرعب " عشان نفتكر مع بعض أيام التشرد اللي       وصلتنا للي إحنا فيه دلوقتي و كونت شخصيتنا و خلت عندنا حاجات كتييير نحكيها للدكتور النفسي بتاعنا .

_ حكايات النوم " وحش الغطا " :-

أكيد مش هينفع أقول إن دي حكاية قبل النوم لإنها الحقيقة بتكمل معانا أثناء النوم لدرجة الكوابيس , الأمهات الجميلة كانوا دايماً يخوفوا أولادهم بحكاية إنك لو متغطتش كويس في حد هيسحبك من تحت الغطا , و بسبب الحكاية دي كنا بنغطي نفسنا زي طريقة لف ورق العنب بالظبط , يارب يسامحهم .

"الأطفال القطط":- 

محدش فيكم شاف قطط قبل كدة بتيجي بالليل ؟ أكيد كتير .
طب مين سمع إن القطط اللي بتيجي بالليل دي تبقي أطفال توأم ؟ وإحنا صغيرين الحكاية دي كانت واكلة دماغنا , الأسطورة بتقول إن الأطفال التوأم روحهم بتسرح بالليل علي هيئة قطط بتروح البيوت بحثاً عن طعام و اللي بيديهم أكل بيحبوه و بيقولوا لإهلهم إن الناس دي كويسة , أما اللي بيضربهم بيزعلوا منه و بيقولوا لإهاليهم إن الناس دي مبيرضوش يديهم أكل .
كان عندي جيران و أنا صغيرة عندهم ولد و بنت توأم , البنت كانت صاحبتي , المهم مرة في قطط دخلت بالليل عند جيران تانيين , لكن الجيران دول ضربوا القطط دي , تاني يوم اهل الاتنين التوأم راحو لجيرانهم زعلانين قالولهم ليه ضربتوا العيال ؟ انكروا طبعاً لكن أهل التوأم أكدوا إنهم ضربوا القطتين اللي دخلوا عليهم إمبارح و دول كانوا أولاهم التوأم .
أنا بصراحة مش مصدقة لحد دلوقتي الموضوع ده لكن صاحبتي و أخوها التوأم كان عندهم فعلاً جروح و أثار ضرب .

"الشمامة " :- 

الشمامة أو الإسم العلمي بتاعها " البرص " دي حكاية برضه لتخويف الأطفال اللي هما إحنا " أه إحنا كنا أطفال في يوم من الأيام " , ست الكل ربنا يخليهالنا كانت بتحاول تحفيزنا إننا نغسل أسنانا قبل النوم , وعشان إحنا كنا أطفال بؤساء كانت طريقة تحفيزها لينا هي إنها تقولنا إننا لو ما غسلناش أسنانا قبل ما ننام الشمامة هتيجي تعاقبنا , الشمامة دي هي شئ غير موصوف بأي شكل من الأشكال بتيجي تشم البق بتاع الأطفال لو ريحته حلوة يبقي هو غسل أسنانه و هي هتمشي إنما بقي لو ريحته مش حلوة العقاب هيكون شديد , الحقيقة برضه إن محدش كان بيقولنا هو إيه العقاب , كانوا سايبنا لمخيلتنا يا عيني علينا , إنما كانت فيه حاجة تانية بتحصل من تحليلي لما كبرت عن القصص ربطتها بالشمامة و هي البرص , هو إن البرص لما كان بيعدي علينا و إحنا نايمين و يكون فيه بقايا أكل هو بيلحسها بلسانه و دة كان بيعمل فقاعات عند الشفتين  , و أنا صغيرة كنت بسمعهم بيقولوا عليها "شمة برص " 
كبرنا طبعاً و عرفنا إنها سخونية لما بنكون تعبانين و إنها من فعل حرارة الجسم الزيادة بتطلع تعمل فقاعات علي شكل حبوب مائية صغيرة  , بس شربنا الليلة ساعتها و صدقنا ست الحبايب . يارب سامحهم .

" أمنا الغولة  و أبو رجل مسلوخة":- 

دي قصة مش عادية تتقال لأطفال إنما كنا بنسمعها , " أمنا الغولة " هي شخص واضح من إسمها إنها ست بما إنها " أمنا " كانت بتيجي للأطفال اللي مابيسمعوش الكلام فتلاقي ماما مثلا تقولك " إسمع الكلام بدل ما أجيبلك أمنا الغولة , أو أبو رجل مسلوخة , الراجل دة ملوش وصف غير إنه رجله مسلوخة  و ماشي عادي يخوف الأطفال و كنا فعلا بنخاف .
بيتهيألي إن أمنا الغولة كانت بتخوف البنات , و أبو رجل مسلوخة بيخوف الولاد . ده إحنا إتضحك علينا ضحك .

- دي حكايات النوم , تعالوا بقي نفتكر مع بعض أساطير البيت العادي . 

" الشبشب المقلوب " :-

دي حكاية عجيبة ليها علاقة بالجن و العفاريت من بعيد كدة لكن ملمسة معاهم , الفكرة كلها إن الشبشب المقلوب بيجلب النحس و يجلب الشر و " يجلب الحبيب و يرد المطلقة " أي كلام في أي حتة , لما الناس مكنتش بتصدق الموضوع ده غيروا شوية في الأسطورة ان الشبشب المقلوب بيعمل مشاكل في البيت ف لو مثلاً البيت فيه اتنين متجوزين و عايزهم يتخانقوا إقلب الشبشب , مش عارفة الناس إزاي كانت بتصدق الحاجات دي بس فعلا كانت و مازالت متداولة .

" الكنس بالليل و المقص المفتوح ":- 

كلنا بننضف بيوتنا و نكنس البيت , لكن هل سمعت عن إنك ما ينفعش تكنس البيت بالليل ؟ الحكاية دي موجودة لكن السبب مختلف في أماكن متفرقة في مصر , يعني ناس بتقول الكنس بالليل يجيب الشر في البيت , و ناس بتقول إنه بيبعد الملايكة , و ناس تانية بتقول إنه بيبعد البركة عن البيت . أنا بقول إن الكنس بالليل بيعفر الرؤية عادي جداً , لا و الحكاية العسل بقي بتاعة المقص المفتوح إنك لو سبت المقص مفتوح ده يدخل الشيطان عندك , قال يعني هو مستني المقص يتفتح عشان يخش , ده إحنا غلابة أوي .

" الزيت السخن و الملح المرشوش و الصراخ في الحمام ":- 

مين معداش عليه إنه لو رمي زيت سخن في الحوض أو الحمام هيلبسه عفريت " كلنا هذا الشخص " ,طيب مين فينا معداش عليه إنه ما ينفعش يصرخ في الحمام لنفس السبب إن هيلبسه عفريت , أقوللكم الكبيرة بقي ! زمان كان فيه أسطورة إن لو و قع منك شوية ملح الجن هيستغل الموقف و يدخل بيتك و يعشش فيه , الأسطورة دلوقتي بتقول أو " مدربين الطاقة " بيقولوا إنك لازم ترش ملح في أركان البيت عشان الملح بيبعد الأرواح الشريرة , قال يعني الأرواح دي مش هتعرف تمشي علي الملح زي النمل كدة بالظبط , وده بيضحض فكرة إن الملح بيدخل الجن في البيت , بالنسبة لي الملح حلو جداً في الأكل بلا جن بلا جهل بقي .

- تيجوا نبعد عن الكلام ده و نتكلم شوية عن الأساطير اللي منتشرة في الحياة المصرية عموماً . 

" النداهة ":- 


النداهة باين من إسمها إنها بتنده علي ناس " رجالة " بالتحديد , محدش عارف بتندهم ليه و لا بتعمل فيهم إيه لكن القصة دي عملت صدي كبير جداً في مصر , مصدرها الريف المصري , إتقال إن النداهة كانت بتنده علي الرجالة بإسمهم وهما بيحاولوا يمشوا ورا الصوت و تاني يوم بيتم العثور عليهم أموات أو مجانين 
في ناس بتقول إن الكلام ده حقيقي و حصل معاهم أو قدامهم , لكن فيه ناس تانية قالت إن الفترة اللي إتنشرت فيها حكاية النداهة كانت فترة نزوح الريفيين من بلدتهم للمدينة اللي هي مصر , كان ناس كتير بتبيع بيوتها و أراضيها عشان تنزل مصر و تعيش بعيد عن الطين و الزرع , وكانت الحكاية دي تعتبر و صمة عار و اللي كان بيعمل كدة كانت الناس بتعيب عليه و بيقولوا إن النداهة ندهته , اللي هي مصر يعني . 

"السلعوة و أبوفيس":-


من ضمن الأساطير اللي إجتاحت الشارع المصري هي أسطورة السلعوة , هي عبارة عن مخلوق عنده صفات التعلب و الكلب و الديب و ليها القدرة علي مهاجمة الناس بالليل و كمان كانت بتدخل البيوت تقتل الناس اللي فيها .
الشئ العجيب بقي لما أنا كنت في المدرسة الإبتدائية " المشتركة " بنات , كان موضوع السلعوة ده منتشر أوي بس الوصف مختلف , يعني المفروض إنها مخلوق يشبه الباندا العادية و بتمشي تخبط علي البيوت اللي بابها لونه أصفر , عايزة أقولكوا كان فيه ناس بتغير لون بابها من أصفر لأي لون تاني حرفياً خوفاً من السلعوة ,  إحنا ناس طيبة أوي و بنصدق أي حاجة .
= أبوفيس بقي ده كائن فرعوني , الأساطير الفرعونية بتقول إنه كان بيحرص المقابر من التدنيس أو إن أي حد يحاول يقرب منها , وده كمان ساهم في إطلاق أسطورة لعنة الفراعنة .

"سميحة " :- 

سميحة كانت حقيقية, ست إسمها سميحة و دي حاجة متخوفش حد خالص, لكن سميحة دي بقت أسطورة بجد بيتردد صداها في مصر كلها لدرجة أن لو حد من السويس سافر أي محافظة تانية الناس بتعايره إنه من بلد سميحة اللي هي " السويس " 
أنا شخصياً من السويس بلدي و بحبها , و عرفت حكاية سميحة دي من فترة قريبة .
 بإختصار شديد سميحة دي واحدة قتلت جوزها و قطعته و حطت القطع دي في الكنبة القديمة اللي فيها سحارة و ناس بتقول إنها حطته تحت السرير , المهم إنها حكاية تعتبر خفيفة في ظل الجرايم اللي بتحصل دلوقتي لكنها قدرت تكون حكاية تخوف فعلاً في وقت حدوثها و يقولوها للأطفال اللي ما بتسمعش الكلام " هجيبلك سميحة " .

" اللي كلت دراع جوزها ":-

" منك للي كلت دراع جوزها " جملة مشهورة جداً , بتتقال لما تكون متغاظ من حد بس مش عايز تدعي عليه دعوة كبيرة فبتقوله   


" منك للي كلت دراع جوزها " , قال يعني بتهزر .
مش عارفة لو كانت الست دي هي نفسها سميحة  ولا لأ بما إنها قطعت جوزها فيمكن تكون كلت دراعه , لكن الست دي أكيد أسطورة إنها كلت دراع جوزها من غير ما تقتله و هو سابها كدة عادي " دي أكيد ست عبقرية " .

- محدش هيعرف يحصر كل الأساطير المتداولة , أنا بس حاولت أتكلم عن الحاجات اللي أنا شخصياً عاصرت وجودها , مهما كانت أساطير أو قصص شعبية أو حكاية قبل النوم , برضه مش هتخلص و لا هينتهي زمن الأساطير . ف خلينا في نفسنا و دع الخلق للخالق .

 سينا

author-img
أنا مجهولة الهوية التي تهتم بما يجذب الإنتباه , عملي هو نبش قبور المعلومات حتي يتوفر لدي ما يكفي لكي أفهم ما يدور في العالم من حولي , قادني شغفي في الكتابة إلي عمل مدونة تهتم بكل ما هو غريب و غامض أتمني لك الإستمتاع بكتاباتي .

تعليقات

6 تعليقات
إرسال تعليق
  1. زمن الرعب الجميل احلا وصف لاروع كاتبة اي والله كان زمن جميل بمعنى الكلمة ايام التسعينات احلى ايام ولو ان في نداهه ونباش القبور والغيلان ههههههههه احنا بنقل للنداهة ام الصبيان ولا صياد
    والسلعوة عندنا بنسميها سمع هو حيوان زي ما قلتي يمكن يكون ضبع ولا ابن عمو المهم
    والفلكور الشعبي المصري زي اليمني إنما الاسامي بتختلف من بلد لبلد
    اعجبتني الشمامه هههههههههه عشان ما ينمش حد الا لما بينظف بقه حلو الشمامه دي
    تحياتي لك كاتبتنا المبدعة وبتمنى لك التوفيق في كل المقالات وفي كل حاجة إن شاء الله
    سسسسسلام

    ردحذف
  2. طب قريت زمن الرعب الجميل 2 ، فيها باقي الأساطير

    صح الخرافة هي هي في كل البلدان لكن مع اختلاف الاسامي

    ردحذف
  3. والله كلامك صحيح

    ردحذف
  4. فعلا وكان بيسببلنا رعب كبير جدا حببتي سلمت يداك ❤️

    ردحذف
  5. حلوه اسطورة القطط واعتقد بان الاخوين التوأم لم يكونوا يركزوا على اي اثر ضربه او جرح وهم بيلعبوا ولما عرفوا ان الجيران ضربوا القطط فركزوا تمام واعتقدوا انها من الامس ههههه
    الشي الجميل بالاسطورة بانها تدل على ان المجتمع كان على الفطره فلم يفكر بان القطط ممكن تسمع او تشوف شي ببيوت الناس وتروح تقول لاهلهم , بل كانت فكرة الاسطورة تدور حول أكرام القطط بالاكل عشان مايطلعش خبر بانهم مش كويسين دى هو الزمن الجميل.


    اسطورة الشمامه كويسة لانه من اسمها شمامة يعني مش وحش بياكل بل تشم الطفل شم يعني تجعل الطفل نفسه تشميز وبالتالي اذا لم ينظف اسنانه فانه سينام من غير كوابيس وبالصباح هيكون مُشميز من نفسه

    امنا الغوله وابومسلوخة دي كنا نسمعها ونحن اطفال ويسموه ابو عُنزة هههه

    الناس كانت مصدقة الشبشب المقولب لانها تصير مُتشايمة ودى ياثر على النفسية وفعلاً تصير مشاكل , يحكى انه زمان كانوا إذا قتلوا ثعبان فانهم ياخذون الثعبان الميت بعصى ويرمون به للجو لكي يعرفوا ان فلانه مولودها ولد او بنت فاذا الثعبان سقط على الارض على بطنه فان المولود ولد وإذا سقط على ظهره فان المولود بنت , لستوا ادري هل كان يربطون الامر بالجن او ماذا!!
    كانوا مستعقدين بهذا وكانت إذا في أمرأه حامل فانها تقول إذا قتلتوا ثعبان شوفوا ماذا سوف انجب ولد او بنت

    حكاية الكنيس غريبة
    والعسل لانه مطلوب لدى البشر فيتهيئ لهم بان الشيطان برضه يحب العسل دى تفكير على نياته

    الملح: نحن زمان كانت العروسة لما تدخل البيت فانهم يرشوا ملح ويكسروا بيض على الباب ههههه عشان الجن تبعد والعروسة تعدي , يعتقدون ان الجن تهرب من الملح.
    وفي قصة متداولة من الجيل السادس بان شخص دخل قرية الجن وشاف عالمهم وبيوتهم وان لديهم ملح كثير

    النداهة: قد يكون قد نزوح الناس من القرية تصبح البيوت فارغة فقد يسكنها الجن نحن نسميه العضروط هههه ودى مزاح ينده للناس باسماهم وقد يظهر باشكال مخيفة وهذة تكون صدمة لمن يمزح معه ققد فعلا يموت او يصير مجنون.
    الناس مش عبيطة هتبيع ارضها عشان اشاعات لا لا
    نحن في القرية يوجد دار فارغ ويوجد به عضروط يرمي بالحجار من داخل الدار وينده لناس باسماهم.
    وفي حكايات بان فلان بالوادي قابل شخص طويل مثل النخلة وانه خاف وروح بيته حكى لهم ماشاهد واليوم الثاني مات وقالوا ان حمامة قلبه افتشت بسبب الخوف الذي حدث له.
    ويحكى ان شخص بالليل راجع للقرية بالسيارة(سيارة شاص) وبالوادي طلع معاه رجل بالخانه ثم بداء يشعر ان السيارة اصبحت ثقيلة كانها متحملة وزن ثقيل وإذا به ينظر بالزجاج الذي خلفه للرجل الذي طلعه معه وإذا يشاهده اصبح رجل طويل وضخم وكان يسوق السيارة وهو خايف مش عارف يمسك السكان تمام وعندما اقترب من القرية اختفى ذلك الرجل وانطلقت السيارة بسرعة.
    ومرة بالقرية التي ولدت بها سمعنا صوت اطلاق رصاص في الوادي فذهب رجال القرية بالسلاح للوادي وإذا بهم يجدوا شخص من القرى المجاورة كان عايد لقريتة وهو خايف ويرتجف وقال انه راى رجل طويل فوق شجرة بجانب الطريق وارجله وذراعيه طويلة تصل الى الطريق , وانه اطلق النار بالجو كاستغاثة وان ذلك الرجل اختفى بعد فترة زمنية قبل ان يصل رجال والقرية, وكان الرجل بخوف مش قادر يوقف على رجله واخذوه للمستشفى واعطوه علاج حق الخوف قطرات الحديد عشان مايرتفع السكر.

    مرة وانا طفل وانا اطفال القرية ذهبنا إلى الوادي بين جبلين وتسلقنا شجرة تمر هندي لناخذ ثمارها كان الوقت قبل المغرب وإذا باحدهم يرمي حجارة من الضاحية الى فوق شجرة التمر الهندي رغم انه لايوجد انسان بالضاحيه ونزلنا مثل القرود هههههه من فوق الشجرة والحجار مازالت تسقط وهربنا باتجاه القرية ومازال وحدهم يرمي بالحجارة بعدنا من عند شجرة التمر الهندي

    الخلاصة: بان هناك نوع من الجن يميلون إلى المزاح والتسلية ويسمون عضروط واذا وجدوا اناس لوحدة فانهم يخوفوه ويتسلون فيه. وغالبا مايكونون في الاماكن التي لايوجد بها ناس

    سميحة قصة حصلت بالزمن الجميل الناس كانت على الفطره ولهيك مسكوها الناس قصة وعمموها على كل بنات المحافظة , يعني كرد فعل من صدمه قلوبهم البريئة من القصة لانها حدثت بالزمن الجميل.

    اكلت ذراع جوزها: اعتقد انها لم تاكله يعني اكل بل اخدت جوزها تحت ذراعها يعني سيطرات على زوجها ولم يبقى له كلمة(ذراع) او راي فهي الكل بالكل.
    دى اعتقادي لانها اذا قتلت زوجها فانها ستكون ليست طايقه زوجها ونفسياً ماراح تقدر تاكل ذراعه(يعني بعد ماتقتله تقطع ذراعه وتطبخها بالمطبخ وتاكلها)

    ردحذف
  6. ماشاءالله اختي مازلتي تتذكرين ايام الظفوله

    ردحذف

إرسال تعليق